Pašlaik elektriskie transportlīdzekļi joprojām ir reti sastopami kravu pārvadājumu nozarē. Tas ir saistīts ar to, ka viņi cieš no tām pašām “bērnu slimībām”, ar kurām agrāk slimojuši elektriskie pasažieru automobiļi. Smagie akumulatori ietekmē kravas automašīnu ietilpību un līdz ar to arī pārvadātāju ieņēmumus.
Tajā pašā laikā joprojām trūkst uzlādes staciju lielajam komerctransportam. Ja tam pieskaita īso darbības rādiusu, ilgus norēķinu laikus un augstās izmaksas par elektrisko kravas automašīnu iegādi, šo videi draudzīgo transportlīdzekļu iegāde var šķist ekonomiski un loģiski nepamatota.
”Tomēr saskaņā ar Boston Consulting Group pētījumu situācija tuvākajos gados mainīsies,” – vēsta vācu laikraksts Bild.
“Vides aizsardzības likumi, zaļo piedziņas konkurētspējas palielināšanās un pieaugošā izpratne par klimata pārmaiņu ietekmi paātrina nozares pāreju uz nulles emisiju kravas automašīnām,” – teikts pētījumā.
Pētījums liecina, ka 2025. gads elektrisko kravas automašīnu jomā mainīs spēli. ES līdz 2025. gadam (un pat agrāk Ķīnā un ASV) vidēji smagas un smagas kravas automašīnas ar akumulatoru piedziņu un 120 000 km nobraukumu pārvadātājiem maksās tikpat, cik parastās kravas automašīnas. Te gan jāpiebilst, ka pētījums ir par kopējām izmaksām – iegāde, ekspluatācija, apkope utt. – elektriskā kravas automašīna.
Dokumenta autori ierosina, ka kravas automašīnu ražotāji tiks sodīti no 2025. gada, ja tie savos modeļos nestrādās, lai samazinātu klimatam kaitīgo CO2 izmešu daudzumu. Turklāt BCG sagaida lielāku valdības atbalstu bezemisiju kravu pārvadājumiem.
Analītiķi prognozē ilgtermiņa dīzeļdegvielas cenu pieaugumu, jo akumulatoru cenas samazinās un kravas automašīnu uzlādes tīkli paplašinās. Ražotāji Volvo, Daimler un Traton (kam pieder MAN un Scania) plāno līdz 2025. gadam uzstādīt 1700 uzlādes stacijas.
BCG analītiķi nākotni krāso spilgtās krāsās arī degvielas šūnu kravas automašīnām. Saskaņā ar pētījumu, ar ūdeņradi darbināmi transportlīdzekļi varētu apsteigt ar dīzeļdegvielu darbināmus kravas automobiļus jau 2028. gadā.
To galvenā priekšrocība, kas norādīta pētījumā, ir degvielas uzpilde, kas ir daudz ātrāka nekā elektromobiļu uzlāde. Turklāt tiem ir liels darbības rādiuss, un to kravnesību neierobežo akumulatora svars.
Komerciālie elektriskie transportlīdzekļi jau ir lētāki nekā dīzeļdzinēji
Saskaņā ar Briselē bāzētās nevalstiskās organizācijas Transport & Environment nesen veikto pētījumu, elektrisko kravas automašīnu īpašumtiesību un ekspluatācijas izmaksas jau ir zemākas nekā to dīzeļdzinēju līdziniekiem. T&E ziņojums liecina, ka vidējais elektriskais furgons ir 25 procenti lētāk par īpašuma un lietošanas kilometru.
Vieglajiem kravas automobiļiem vidējās kopējās uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas ir 16 eiro centi par kilometru transportlīdzeklim ar iekšdedzes dzinēju. Elektriskajam komerctransportam tie ir 11 eiro centi, un pat 10 eiro centi, ja īpašnieks saņēmis pirkuma subsīdiju.
Tāpēc elektromašīna var būt par 37,5 procentiem lētāka, nekā to līdzinieks ar iekšdedzes dzinēju. Smagākiem piegādes transportlīdzekļiem atšķirība starp subsidētu elektromobili un dīzeļdzinēju ir pat 42 procenti.
Avots: kravutransports.lv