Loģistika virzās nākotnē

Vai esam jau “nākotnē”? Roboti nodrošina medikamentu piegādes slimnīcās, bezpilota lidaparāti piegādā pārtiku līdz pat mājas durvīm. Arī loģistikas uzņēmumi investē autonomos kravu pārvadājumos, lai mūsdienīgi un efektīvi piegādātu sūtījumus.

Autonomi braucošie kravas automobiļi, izmantojot jaunās un inovatīvās tehnoloģijas, nogādā sūtījumus no punkta A līdz punktam B bez cilvēka iesaistes – to aizstāj mākslīgais intelekts.

Autonomā kravas pārvadājumu tehnoloģija izmanto augstas izšķirtspējas sensorus, lai sekotu noteiktajam piegādes maršrutam un ņemtu vērā visus šķēršļus uz ceļa. Autonomā braukšanas tehnoloģija apstrādā sensoru datus, lai uztvertu objektus reāllaikā. Šī tehnoloģija var atpazīt ceļa zīmes, operatīvos transportlīdzekļus un citus ceļu satiksmes dalībniekus. Pašreizējās izmēģinājuma programmās cilvēki uzrauga autonomās braukšanas sistēmas, taču tehnoloģija ir paredzēta, lai pilnībā izslēgtu cilvēka iesaisti. Kravu pārvadājumi bez cilvēka iesaistes var kļūt par nākotnes realitāti!

Pēc McKinsey biznesa konsultantu domām, autonomā kravu pārvadājumu nozare, visticamāk, attīstīsies četros viļņos. Jau tagad ir izvietotas autonomas kravas automašīnas, kuru braukšanu vadītāji testē ārpus populāriem lielceļiem. Otrajā posmā viens vadītājs atrodas vadošajā kravas automašīnā, bet otra kravas automašīna seko. Konsultanti prognozē, ka nākamajā posmā uz šosejas brauks autonomas kravas automašīnas, iespējams, pat vairāk nekā divas. Visbeidzot, maršruta veikšana bez cilvēka iesaistīšanās.

Autonomajām kravas automašīnām ir vairākas priekšrocības.

♦Racionalizēta piegāde: Smago transportlīdzekļu noteikumi ierobežo stundu skaitu, ko vadītājs var strādāt bez pārtraukuma. Autonomajām kravas automašīnām nav līdzīgu ierobežojumu – tas nodrošina ātrāku piegādi.

♦Palīdz cīnīties ar vadītāju trūkumu: Autonomo kravu pārvadājumu mērķis ir novērst kravas automobiļu šoferu deficītu, kas ik gadu pieaug.

♦Samazina izmaksas: Ar pilnīgu autonomo parku ekspluatācijas izmaksas samazinātos par aptuveni 45 %. Lai gan kapitālie izdevumi pieaugs, iegādājoties kravas automašīnas, uzņēmuma bilance gada laikā būs ieguvēja. Pēc aplēsēm, autonomā kravas pārvadāšana var samazināt vienas jūdzes (1,6 km) izmaksas par aptuveni 30%.

♦Samazina oglekļa emisijas: Autonomās kravas automašīnas padara loģistiku zaļāku. Autonomā tehnoloģija var samazināt degvielas patēriņu līdz pat 40%. Paredzams, ka autonomie kravas automobiļi padarīs elektriskos kravas automobiļus dzīvotspējīgākus, kas vēl vairāk palīdzēs autoparkiem sasniegt savus ilgtspējības mērķus.

♦Uzlabo drošību: ASV Nacionālā autoceļu satiksmes drošības administrācija norāda, ka automatizētiem transportlīdzekļiem ir potenciāls “glābt dzīvības un samazināt ievainojumu skaitu”, jo aptuveni 94% nopietnu avāriju ir notikušas tieši cilvēka kļūdu dēļ.

Autonomās kravas automašīnas piedāvā daudzas priekšrocības. Tomēr ir dažas iespējamās nepilnības. Pirmkārt, tehnoloģija nav tik uzticama miglas vai sniega apstākļos. Tehnoloģijai ir nepieciešami spēcīgi bezvadu savienojumi. Notiek ātrgaitas 5G bezvadu ieviešana, taču dažos pasaules apgabalos tas prasīs ilgāku laiku. Vietās, kur nav 5G, braukšana būs daudz grūtāka. Vēl viena problēma ir kiberdrošība. Ražotājiem ir jāizstrādā autonomi kravas automobiļi ar spēcīgu drošības sistēmu, lai novērstu kiberuzbrukuma riskus. Visbeidzot, autovadītāji joprojām ir nepieciešami, lai vadītu autonomās kravas automašīnas pilsētās un pilsētvidē, kur programmatūra pašlaik nevar orientēties. Arī autonomajiem kravas automobiļiem būs nepieciešama uzraudzība, vismaz no paša sākuma. Tas nozīmē jaunas darbavietas, kas uzrauga autonomās kravas automašīnu braukšanas nozari. Taču vispirms cilvēki ir jāapmāca, lai to darītu efektīvi.

Nav viennozīmīgas atbildes par to, kad autonomās kravas automašīnas būs sastopamas uz ceļa. Vairāki avoti prognozē, ka tas notiks nākamajā desmitgadē. Tomēr nav šaubu, ka tehnoloģija tiek izstrādāta un tiek panākts progress. Automātiskie kravas automobiļi veiksmīgi pabeidz eksperimentālos izmēģinājumus ASV, Eiropā un Ķīnā. Izmēģinājuma programmā uzraudzītās autonomās kravas automašīnas bez problēmām nobrauca vairāk nekā 100 000 km, kas liecina, ka nākotne ir pavisam tuvu.

 

Avots:kravu-parvadajumi.eu